Podczas naszej podróży pociągami po Szwajcarii wyruszyliśmy z włoskojęzycznego kantonu Ticino do niemieckojęzycznej Lucerny, cóż to była za ciekawa i widokowa podróż! Wsiedliśmy do Ekspresu Panoramicznego Gotarda, czyli jednego z kilku szwajcarskich pociągów panoramicznych, w których sam przejazd staje się niezwykłym przeżyciem. Ekspres Panoramiczny Gotarda (Gotthard Panorama Express) to jedyny szwajcarski pociąg panoramiczny, którego część trasy można pokonać statkiem. Do Lucerny dopłynęliśmy więc przez Jezioro Czterech Kantonów z cudownymi widokami na Rigi, Pilatus, Bürgenstock i inne szczyty otaczające jezioro.
Spis treści
Pociąg, który jest niezwykłym przeżyciem
Jak wspomnieliśmy na wstępie sam przejazd szwajcarskim pociągiem panoramicznym to niezwykłe przeżycie. Choć cała podróż trwa 5 godzin i 30 minut, to czas płynie w nim zdecydowanie za szybko! Jeżeli obawiasz się, że ponad 5-godzinna trasa będzie się Tobie trochę dłużyć, to rozwiewamy wątpliwości. Pięć godzin minęło nam błyskawicznie. Zbyt błyskawicznie, z wielką chęcią jechalibyśmy Ekspresem Panoramicznym Gotarda jeszcze dłużej.
Sam pociąg jest zaprojektowany i przemyślany ze słynną szwajcarską precyzją, aby jak najbardziej umilić i ułatwić delektowanie się trasą. Wielkie, zaokrąglone panoramiczne okna są idealne do podziwiania szwajcarskich krajobrazów! Siedząc wygodnie przy oknie cieszyliśmy oczy malowniczymi alpejskimi krajobrazami, które były na wyciągnięcie ręki. W drugiej połowie maja atmosferę podkręcała soczysta zieleń, turkusowy kolor wody i łąki pełne kwiatów. W pociągu możesz zamówić napoje, lokalne przekąski czy też kieliszek wina. Jeżeli zgłodniejesz, to też nie ma problemu. Na statku znajduje się restauracja z pełnym menu obiadowym.
Trasa kolejowa wiła się jak serpentyna, prowadziła zielonymi dolinami, imponującymi estakadami i tunelami wykutymi w zboczach gór. Aby urozmaicić podróż i ułatwić chwytanie niezapomnianych kadrów, w pociągu udostępniono specjalny wagon do robienia zdjęć z otwieranymi szybami. Dzięki niemu poczuć można wiatr we włosach i zrobić pamiątkowe zdjęcia na kolejowych zakrętach.
Ekspres Panoramiczny Gotarda – trasa
Trasa łączy dwa zupełnie różne, ale jakże ciekawe szwajcarskie regiony. Nasz Ekspres Panoramiczny Gotarda wyruszył z włoskojęzycznego Lugano, my wsiedliśmy w Bellinzonie, stolicy kantonu Ticino, w której pociąg zatrzymuje się na kilka minut. Naszym przystankiem końcowym była niemieckojęzyczna Lucerna. W miejscowości Flüelen przesiedliśmy się na statek płynący przez Jezioro Czterech Kantonów do samego serca Lucerny. Można również pojechać w przeciwnym kierunku z Lucerny do Lugano. Tylko uwaga, Ekspres Panoramiczny Gotarda kursuje sezonowo od 15 kwietnia do 16 października, od wtorku do niedzieli. Konieczna jest też wcześniejsza rezerwacja.
Pociąg pokonuje historyczną trasę Gotarda, w tym słynny Tunel kolejowy Świętego Gotarda, o którym piszemy poniżej. Dużą atrakcją jest także kościół w Wassen, który z okien Ekspresu można zobaczyć aż z trzech różnych kątów. Trasa kolejowa w okolicy Wassen jest niezwykle malownicza. Wije się na licznych zakrętach i co chwilę niknie w ciemnościach zabytkowych tuneli.
Tunel kolejowy Świętego Gotarda
Tunel kolejowy Świętego Gotarda to najsłynniejszy tunel na całej trasie Ekspresu Panoramicznego Gotarda. Mierzy aż 15 kilometrów. Jego budowa rozpoczęła się w roku 1871, a oficjalne otwarcie nastąpiło 11 lat później w roku 1882. Tunel budowano metodą wysadzania mas skalnych, a sama budowa była nie lada wyzwaniem technicznym i finansowym. Projektantem był szwajcarski inżynier Louis Favre, który niestety nie miał okazji cieszyć się ukończeniem swojego dzieła. Zmarł na atak serca wewnątrz tunelu trzy lata przed oficjalnym otwarciem. Z czasem w pobliżu tunelu kolejowego zbudowano tunel drogowy Świętego Gotarda, a w 2016 roku oddano do użytku 50 kilometrowy tunel bazowy Świętego Gotarda, który jest najdłuższym do tej pory zbudowanym tunelem na świecie. Tym tunelem też jechaliśmy, ale zupełnie innym pociągiem.
Statkiem przez Jezioro Czterech Kantonów
W miejscowości Flüelen wysiedliśmy z Ekspresu Panoramicznego Gotarda i przesiedliśmy się na statek, który już czekał na pasażerów pociągu na przystani oddalonej o kilkadziesiąt kroków od peronu. Po raz kolejny szwajcarski system transportowy zadziwił nas swoją synchronizacją i przyjaznością. Z Flüelen do Lucerny płyną dwa typy statków – z napędem motorowy i napędem parowym. Jeżeli będziecie mieć jak my odrobinę szczęścia, to do Lucerny dopłyniecie zabytkowym parowcem napędzanym oryginalnym silnikiem z 1901 roku. Była to kolejna atrakcja podczas tej kilkugodzinnej podróży!
Co istotne, na statku obowiązują dwie klasy biletów. Klasa 2 to pokład dolny, natomiast klasa 1 to pokład górny ze sporą otwartą i zadaszoną przestrzenią. Kupując bilety warto zwrócić na to uwagę i, według nas, dopłacić do klasy pierwszej. Z góry widoki piękniejsze, a wrażenia intensywniejsze!
Ale wróćmy do naszej trasy. Statek płynie przez Jezioro Czterech Kantonów z cudownymi widokami na Rigi, Pilatus, Bürgenstock i inne szczyty otaczające jezioro. Po drodze zobaczyć można łąkę Rütli, naturalny obelisk Schillerstein i Kaplicę Tella. Podróż kończy się tuż przy Moście Kaplicznym będącym największą atrakcją Lucerny. Jeżeli nie zamierzasz zatrzymywać się w Lucernie na dłużej i przesiadasz się dalej, to będąc w samym sercu Lucerny warto udać się choć na godzinny spacer, aby poczuć klimat tego uroczego miasta i zobaczyć Most Kapliczny.
Szwajcarskie pociągi panoramiczne
Trasa Ekspresu Panoramicznego Gotarda z Lugano do Lucerny jest częścią Grand Train Tour of Switzerland łączącego najpiękniejsze trasy pociągów panoramicznych w jedną trasę. W Szwajcarii jest kilka pociągów panoramicznych, pisaliśmy już o tym w poprzednich tekstach. Do tych najsłynniejszych należy Ekspres Lodowcowy, Ekspres Bernina czy też Ekspres Przedalpejski. Oprócz Ekspresu Panoramicznego Gotarda jechaliśmy także panoramicznym ekspresem Lucerna-Interlaken (Luzern-Interlaken Express), którego trasa prowadzi przez pięć jezior o szmaragdowym kolorze wody. O pociągach panoramicznych przeczytacie więcej w bezpłatnym przewodniku, który powstał we współpracy ze Szwajcarską Organizacją Turystyczną My Switzerland oraz National Geographic Traveler Poland. Przewodnik możecie pobrać pod tym linkiem: Grand Train Tour of Switzerland – przewodnik po najpiękniejszych trasach kolejowych w Szwajcarii.
Ile kosztuje Ekspres Panoramiczny Gotarda?
Nie będziemy ukrywać, że szwajcarskie pociągi panoramiczne to dosyć kosztowne doświadczenie. Regularna cena biletu za przejazd Ekspresem Panoramicznym Gotarda bez zniżek to 153 CHF za bilet + 16 CHF za obowiązkową rezerwację miejsc dla jednej osoby. Podróżując pociągami po Szwajcarii warto rozważyć zakup Swiss Travel Pass, z którym można bezpłatnie i bez ograniczeń podróżować pociągami, autobusami, statkami publicznymi oraz komunikacją publiczną na terenie całej Szwajcarii. Swiss Travel Pass obowiązuje także w pociągach panoramicznych. Posiadając Swiss Travel Pass na pierwszą klasę zapłaciliśmy jedynie obowiązkowe 16 CHF za rezerwację. O Swiss Travel Pass i jego korzyściach pisaliśmy więcej w tym tekście: Swiss Travel Pass – sposób na oszczędniejsze podróżowanie po Szwajcarii. Jego zakup jest bardzo opłacalny i naszym zdaniem konieczny dla osób podróżujących po Szwajcarii transportem publicznym, zwłaszcza jeżeli planują intensywną podróż!
Szwajcarię odwiedziliśmy we współpracy ze Szwajcarską Organizacją Turystyczną My Switzerland.
Wszystkie teksty ze Szwajcarii:
Szwajcaria
Lubisz nasze wpisy? Udostępnij je znajomym i śledź nas na Facebooku i Instagramie!