W naszą ostatnią podróż do Pragi pojechaliśmy bezpośrednim pociągiem z Warszawy. Wsiedliśmy do pociągu wieczorem i rano obudziliśmy się w już w Pradze. Nocny pociąg Warszawa – Praga wzbudził spore zainteresowanie, więc postanowiliśmy opisać nasze wrażenia. Jak dotąd nie doczekaliśmy się niedrogiego połączenia lotniczego pomiędzy Warszawą a Pragą. Dojazd samochodem to co najmniej 640 kilometrów i 6,5 godziny w trasie licząc bez postojów. Nocny pociąg Warszawa – Praga jest więc bardzo fajną i do tego przyjazną dla środowiska alternatywą dla samochodu w przypadku osób mieszkających w Warszawie i okolicach. Co warto o nim wiedzieć?
Spis treści
Nocny pociąg Warszawa – Praga
Nocny pociąg Warszawa – Praga obsługiwany jest przez czeską kolej. Kilka czeskich wagonów dołączanych jest do pociągu nocnego Chopin jadącego do Wiednia, Graz i Budapesztu. W efekcie z Warszawy odjeżdża pociąg nocny jadący do Wiednia, Pragi i Budapesztu. Nie jest to pomyłka! Na granicy polsko-czeskiej w Bohuminie, wagony jadące do Pragi przyłączane są do składu czeskiego pociągu nocnego Slovakia. Do pociągu wsiadaliśmy w Warszawie Centralnej o godzinie 19.31, do Pragi na dworzec Praha hlavní nádraží dojechaliśmy o godzinie 7:38. Pociąg zatrzymywał się po drodze m.in. w Krakowie, Katowicach, Pardubicach i oczywiście w Bohuminie, gdzie odłączane były wagony. W drodze powrotnej wyjeżdżaliśmy o godzinie 22:13, w Warszawie byliśmy o 9:10. Pociąg kursuje codziennie, godziny odjazdów i przyjazdów mogą się nieznacznie różnić w zależności od dnia tygodnia.
Wagony sypialne i kuszetki
W nocnym pociągu Warszawa – Praga dostępne są dwa typy wagonów z miejscami leżącymi. Są to kuszetki i wagony sypialne, różniące się jak się domyślacie ceną i komfortem. Mieliśmy okazję wypróbować oba rodzaje przedziałów. Oprócz miejsc leżących dostępne są także miejsca siedzące, które miałam okazję wypróbować w czasach studenckich, ale ich nie polecam przy tak długim czasie podróży.
Jak wygląda kuszetka?
Kuszetki są 4- lub 6-osobowe. Otrzymujecie w nich poduszkę, koc, pościel i butelkowaną wodę, jest więc wszystko, co potrzeba do snu. Łóżka musicie pościelić sobie sami, co przy dość mocno ograniczonym miejscu na manewry może być czasochłonne. Łazienka i toaleta są ogólnodostępne w wagonie. Wagon ma dedykowanego opiekuna, możecie go poprosić o pobudkę o ustalonej porze. Podczas podróży przechowuje on także bilety, aby nie budzić podróżnych w przypadku kontroli. Przedziały z kuszetkami można zamknąć od wewnątrz na zasuwki.
Do Pragi podróżowaliśmy 4-osobową kuszetką. Co ciekawe, wygląda ona tak jak 6-osobowa kuszetka. W przedziale jest 6 łóżek, z czego po prostu cztery były udostępnione dla podróżujących. Razem z jedną osobą wsiedliśmy w Warszawie, jedna osoba dosiadła się w Krakowie. Spaliśmy na najwyższych leżankach, na których jest więcej miejsca, i daliśmy radę się wyspać, choć w ciągu dnia trochę odczuwaliśmy zmęczenie podróżą. Podróż była przyjemna, choć było kilka małych mankamentów. Nie da się całkowicie wyłączyć światła, cały czas paliło się na górze małe światełko. Głośność klimatyzacji i szum jadącego pociągu są dosyć odczuwalne, wiec jak ktoś lubi spać w ciszy, to niech zaopatrzy się w zatyczki. Podczas postojów i zamiany wagonów klimatyzacja była wyłączana, po jakimś czasie robiło się dosyć ciepło w przedziale. Ogólnie byliśmy zadowoleni, ale bardziej polecamy bardzo komfortowy wagon sypialny, o którym piszemy poniżej.
Jak wyglądają wagony sypialne?
Wagony sypialne są 2-, 3- i 1-osobowe, każdy z nich może być w wersji z umywalką lub deluxe z prysznicem i toaletą. Łóżka są już pościelone, otrzymujecie także ręczniki, butelkowaną wodę, kapcie jednorazowe. Każdy przedział sypialny jest zamykany dedykowaną kartą dostępową, która otworzycie także dostępną w wagonie łazienkę ze sporym i wygodnym prysznicem. Wagony sypialne także mają swoich opiekunów, dbają oni nie tylko o pobudkę i bilety, ale także podają śniadanie, które jest w tym przypadku w cenie biletu. Śniadanie może być na słono lub słodko, do tego do wyboru kawa lub herbata.
Do Warszawy wracaliśmy wagonem sypialnym 2-osobowym z umywalką i była to bardzo komfortowa podróż, podczas której się świetnie wyspaliśmy i w ciągu dnia kompletnie nie odczuwaliśmy noclegu w pociągu. Wybraliśmy śniadania na słodko, każde z nas dostało 2 bułeczki, masło, dżem, miód i sok. Jest to bardzo nowoczesny wagon, do tego cichy, sporo cichszy niż kuszetki. Łóżka są dłuższe i szersze, materace wygodne, a światło można całkowicie wyłączyć. Według nas warto dopłacić za taki komfort, jeżeli wagony sypialne są dostępne, zwłaszcza, że zazwyczaj różnica w cenie pomiędzy kuszetką a wagonem sypialnym nie jest duża.
Ile kosztuje nocny pociąg Warszawa – Praga?
Zapewne ciekawi jesteście ile kosztuje nocny pociąg Warszawa – Praga. Niestety nie podamy Wam konkretnej liczby, możemy jedynie powiedzieć, że to zależy, natomiast są to całkiem rozsądne kwoty. Cena biletów zależy przede wszystkim od dwóch czynników. Pierwszym z nich jest rodzaj wagonu i jego klasa, drugim data zakupu. Im wcześniej kupisz bilety, tym mniej prawdopodobnie za nie zapłacisz. Im bardziej oblegany i wyprzedany termin, tym bilety będą droższe. Dlatego podróż takim pociągiem warto zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem zamiast kupować bilety w ostatniej chwili.
Dla przykładu możemy podać ceny z 2-tygodniowym wyprzedzeniem. Cena biletu to 833 korony. Oprócz biletu na pociąg kupić trzeba rezerwację miejsca – w wagonie sypialnym 2-osobowym z umywalką miejsce kosztowało 515 koron (95 zł), natomiast kuszetki nie były dostępne. W sumie przejazd kosztuje 1348 koron, co przy aktualnym kursie przeliczymy na około 250 zł w jedną stronę za osobę. Można zaleźć terminy zarówno tańsze, jak i droższe, natomiast cena jest według nas naprawdę dobra.
Gdzie kupić bilety?
Tutaj czeka mała niespodzianka, bowiem biletów na nocny pociąg Warszawa – Praga lub powrotny nie kupicie na stronie PKP. Jak wspomnieliśmy wcześniej, połączenie jest obsługiwane przez kolej czeską. Są więc dwie opcje. Po pierwsze można je kupić online na stronie czeskich kolei, tam też możecie sprawdzić ceny i dostępność wagonów na interesujące Was daty. Po drugie możecie je kupić w kasach prowadzących sprzedaż biletów na przejazdy międzynarodowe.
Oszczędność czasu i pieniędzy na noclegi
Dla nas podróż nocnym pociągiem do Pragi jest sporą oszczędnością czasu. Zamiast jechać prawie 7 godzin w samochodzie, wsiedliśmy wieczorem do pociągu i obudziliśmy się na miejscu naprawdę wyspani. Spędziliśmy w Pradze cztery pełne dni mając jedynie trzy noclegi. Tym samym oszczędziliśmy też pieniądze na noclegach, bowiem jadąc na cztery pełne dni do Pragi, tych noclegów musielibyśmy mieć więcej. A noclegi w Pradze do najtańszych nie należą. Jednogłośnie stwierdziliśmy, że chętnie wrócimy do Pragi pociągiem nocnym. Podróż jest naprawdę komfortowa, a jej cena jest naprawdę rozsądna! Jeżeli mielibyśmy mieć na koniec dobrą radę, to polecamy zabrać zatyczki do uszu i w przypadku kuszetek opaski na oczy.
Wszystkie teksty z Pragi:
Praga
Nasze czeskie podróże:
Czechy
Do Pragi pojechaliśmy na zaproszenie Visit Czechia.
Lubisz nasze wpisy? Udostępnij je znajomym i śledź nas na Facebooku i Instagramie!
Dzien dobry,
niebawem rusza taki pociąg Poznan Praga, też na to czekamy z niecierpliwością.
Słyszeliśmy właśnie o tym pociągu, cała trasa to Gdynia-Poznań-Wrocław-Praga, to będzie bardzo fajne połączenie, pozdrawiamy!
Patrzyłem na dwa miesiące do przodu, napaliłem się na ten wagon sypialniany jak szczerbaty na suchary, niestety z cenami to poszaleli. Za deluxe przeszło 6000 koron a za zwykły sypialniany 5400kc za dwie osoby. Rok później i cena przeszło 100% Przyjdzie mi się kuszetką przemęczyć. 2580kc za dwoje jeszcze do przełknięcia.
Ceny często zależą od terminu i liczby sprzedanych biletów na dany pociąg, jednego dnia mogą być bardzo wysokie, ale już kilka dni wcześniej lub później ceny będą bardziej przyjazne.